tisdag 21 januari 2014

Förgasarbyte

Jag har bytt strategi när det gäller förgasarna. Det blev helt enkelt ett byte från Dellorto 40 till Weber 45. De Dellorto jag hade var bestyckade för en 1500cc motor men tidigare ägare hade tappert försökt bestycka om enbart vissa munstycken. Detta ledde till en motor som knappt gick att köra. Svårstartad och orkeslös.  Den gick snålt och gick inte att köra över 3000varv. En CO halt på 0,2 bekräftade detta. Den dog över 100km/h. Att bestycka om skulle kosta lika mycket som ett par bättre förgasare.
Det behövs modifieras gasreglage och länkage för att få in Webrarna. Kopplingen mellan vänster och höger förgasare skall flyttas över från Dellortona.
Så här skall det se ut när det är bra mellan förgasarna. Det blir lika öppning på spjällen samtidigt som det blir en likvärdig återgång. Det blir också justerbart för att få lika gas på båda.

Bestyckningsmässigt visade det sig att de Weber jag införskaffat var fett bestyckade vilket var tvärt om mot tidigare. Halsringar 41,5 är för stort. Det blev till att beställa en uppsättning nya ringar, munstycken, nålventiler. Det är dock halva priset mot att bestycka Dellorto. Jag vill ha bra körbarhet och bottenvrid. 38mm halsringar blir bättre. Spridarna är dock rätt (de är dyrast)
Pinnbultarna justeras till 33mm längd för att få plats med gummiringar. Det är tydligen viktigt att få in gummibrickor mellan mutter och förgasare för att undvika stumt montage. Bränslet skummar lätt och det blir inte bra.

1 kommentar:

  1. Hej Leif
    Kul att se att du är igång igen.
    Nu hoppas jag att vi får följa intrimningen av ELOf till en riktig vägmaskin.
    //Richard

    SvaraRadera