söndag 25 mars 2012

Målning dörrar

Jag fick en fråga om vad jag satt för list över den längsgående balken under framskärmarna. När jag tog isär det uppfattade jag att det var en mjuk list som verkade vara ca 1cm2 grov. Jag tog en rörskål. Alltså en rund isoleringstub för vattenrör och skar ur en kvadratisk list. Misstänker att det är någon form av skumgummi. Jag gjorde den ca 1cm och något tjockare de sista 15cm längst bak. Den satt som en smäck. Limmade med lite svart foglim. Samma lim använde jag när jag satte dit den stående gummilisten i den skyddsplåten som är bakåt i hjulhuset. De sista hålen i hörnena skall tätas med karosskitt. Den lite hårdare varianten.
Här ser ni resterna av rörskålen.
Här ser ni en bit av den kvadratiska list som blev över.
Jag har idag målat dörrarna på insidan och dessutom målat över den rostskyddsmassa jag blåste på igår. Dörrarna ser nu shyssta ut.
Även botten blev ganska bra. Jag satte på hjulställning nu. Det som är kvar är insidan på huven och invändigt i kupén . Nu krävs mera maskering och en del finslipning innan det sista målningen.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset Leif, jag skall testa detta på min P18E.
    Var håller du till när du lackerar, i en annan del av garaget eller !!! tänkte mer så att du inte får färgdamm överallt inne i ditt fina garage ??

    Ser mkt bra ut.. det här blir kanon.

    // Mvh Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så är detta med färgdamm redan ett faktum. Jag har en stor målning kvar och det är invändigt. Efter detta blir det en stor sanering. Allt är just nu rosa efter allt färgdamm. Garage är också till för att användas men visst blir det färgdamm överallt.

      Radera