söndag 30 mars 2014

Motor på plats

Nu är motor och låda tillbaka där de skall sitta. Det är trångt men man börjar få rutin och nu vet man var det brukar ta emot.
På plats. Utan skrapmärken. Lika nervöst varje gång att det skall ta emot på fel ställe.Denna gång gick det bra.
Sedan avgasrör, kylare, förgasare, slavcylindern till kopplingen, lite kablar och slangar. Vore gott att ha startat upp innan bakaxeln är klar.
Nu blir det lite eltest som nästa steg. Jag skall försöka provköra funktionen på överväxeln innan allt är ihop.

3 kommentarer:

  1. Tjusigt o bra jobbat. Brukar inte vara helt lätt att få motor på plats utan att stöta emot ngn stans. mvh Lennart

    SvaraRadera
  2. Jag hann inte stoppa dig tidigare. Nu är det försent. Det är faktiskt inte svårt att ta ned lådan med motorn kvar i bilen. Man måste bara följa logiken i verkstadshandboken och ha tillgång till insexhylsa med förlängning och led för att lossa växellådan från transkåpan.

    Ett tips ang överväxeln - ofta är det dålig jordanslutning för spak/reglage som skapar problem med aktivering eller tuggande relä. När man renoverat bilen så har man mer färg på ytor som kräver kontakt och det kan vara lämpligt att komplettera med en extra dragen kabel för att jorda spaken. Det är sällan fel på Lucas komponenter, men ibland undrar man om inte Joseph Lucas missade det där med att karosser lackeras. I hans värld såg han nog plåtrena karosser med perfekta jordanslutningar åka omkring på brittiska öarna..........några månader innan dom rostade bort!

    SvaraRadera
  3. Jo, jag försökte skall du veta. Jag slet och knogarna blödde. Allt enligt V-handboken. Inte ens med mutterknack släppte den övre vänstra bulten.

    SvaraRadera