måndag 21 juli 2014

Ett fel hittat

Med lite trix så har jag idag identifierat felet med växellådan. Det var växelföraren eller främre medbringaren som helt enkelt satt lös. Det kunde med lite otur gått illa för den låsskruven satt inte med många gängor kvar.
Det var däremot lite knöligt att kunna rätta till detta med växellådan kvar i bilen. Jag fick lossa kardanaxeln i främre knuten, lossa växellådsbalken och sänka ner lådan så mycket det gick. Då gick det att vända locket med botten upp.
På med lite locktite och dra fast med skruvmejseln.
Murphy var dock med och skruvade idag också. Jag (han) råkade stöta till en av fjädrarna till växellägeskulorna så att den föll ner i växellådan. Efter mycket fiskande med teleskopmagneten så fick jag dock upp fjädern och kunde återmontera locket. Nu känns det mycket bättre. Jag fick ett tips om bussningen som normalt skall sitta i växelspaksänden. Tack KB. Nu gäller det bara att få tag i en sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar