fredag 11 juli 2014

Intrimmning

Ett lite längre semesterstopp i mekandet är kanske inte fel. Det är kul att få rulla ut Elof igen efter några dagars ledigt i ett sommarvarmt Sverige.
Jag gjorde ett besök på Holgers tisdagsträff efter att ha bestyckat om lågfartsmunstyckena. Från 50F6 som flödar mycket (ca 4 steg för stort) till mer rimliga F860 som ändå är numret större än F855 där motorn nös. Nu gick den betydligt bättre i landsvägsfart. Den tvekar dock fortfarande i övergången från lågfart till mellanregistret.
Nu har jag även bytt huvudmunstyckena till ett nummer större. Från 150 till 155. Kändes något bättre när det gäller gensvaret vid gaspådrag. Luftskruvarna gick nu att skruva ner något. Nu går den jämnt på 3/4 varv utskruvat.

Ett annat litet problem som dykt upp är bensindoft ifrån bagaget. Det är när jag tankar fullt som det fuktar runt bränslemätaren. Jag bytte den packningen.
Den var tunn som tidningspapper. Den nya från VP var mer som kork och betydligt tjockare. Nu skall vi testa om det blivit bättre. Full tank tack!
Samtidigt som jag gjorde detta byte så rengjorde jag hela skuffen då det både regnat in och dessutom dammar det in i från diverse håligheter.
Jag ångrar idag att jag inte gjorde om dräneringshålen vid koffertlisten så att det kunde gå att leda ner vattnet under bilen. Nu rinner det istället in i kofferten. I kombination med att det på några ställen i bakre hjulhusen ryker in vägdamm så blir det skitigt fort.
Det är dessutom väldigt mycket plåtkarraktär på ljudet i kofferten så jag gör ett försök med att lägga in en mjuk matta under gummimattan för att dämpa lite. Kanske inte helt bra i kombination med vattenläckaget men jag prövar.
Jag klippte ca 1cm mindre än mattan som fick agera mall. Mattan bör bytas också med tiden då den är spröd. Den spricker lite mer för varje gång den hanteras. Jag har som ni ser tejpat på undersidan på några ställen. Budget räcker inte till matta också. Nu är det fälgar först. (skulle varit klara för 3 veckor sedan)
Mjuk matta på plats.
Gummimattan på plats. När väl fälgarna dyker upp så hamnar ett av de som sitter på idag som reserv. Känns dumt att åka omkring på domkraft och vev men inget extra hjul. Original överdrag till reserven finns också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar