söndag 7 juli 2013

Gräslig helg

Det är inte så tråkigt som det låter. Har ägnat helgen åt klöverslåtter vilket gjort att Elof har fått gå i andra hand. Det kom dock paket i veckan. Jag har väntat flera veckor på armstöden till dörrsidorna. En annan sak som var efterlängtad var justermuttern till slavcylindern till kopplingen. Den är nu på plats.
Det har även blivit lite eldragning. Två kablar i grönt har hittat ner till bakljuskontakten och skarvats ihop med   de stumparna som blev ensamma kvar i motorrummet. Jag fick lyfta locket på kardantunneln och då passade jag på att sätta dit gummidamasken till växelspaken (som också kom med paketet i veckan). Även svart kabel till överväxeln är nu på plats. Elmässigt är det nu bara kvar att ansluta växelströmsgeneratorn samt inkoppling av framlyktorna.

Inredningen är nu närmast komplett och dörrsidorna skall monteras. Jag har flyttat över kromkanterna från de gamla sidorna till de nya. Även dräneringen gick att flytta. Det kommer att bli en stor skillnad jämfört med de amatörlagade gamla sidorna.
Här är de bredvid varandra. Nog är det lite skillnad. Inte minst det lilla vecket som är original utmed kanten. Det blir snyggt. De gamla stommarna var så spröda så de vittrar sönder när man hanterar dem.
Nu skall man bara lista ut hur de skall skruvas i dörren. Det måste vara väsentligt då man drar igen dörren med dessa.
Övre kanten på dörrsidorna har jag limmat i omgångar. Vikit, limmat, klämt och limmat igen. Nu är de klara för montage. Först skall filtlisten mot rutan på plats. Jag har sparat de gamla häftorna och rätat dessa. Borra med 1,5 mm borr genom filtlisten och vika klämman på baksidan. Pilligt men det blir ganska gediget.
Med filtlisten på plats så sattes överdelen fast på de nya övre dörrsidorna. Nu börjar det likna något.
Nya klämmor på plats på baksidan. Den stora hängklämman flyttades över från de gamla sidorna. 
Jag fick i helgen även tag i ytterligare 3 kofångarhörn. De 3 jag saknade. Lasse i Karlstad levererade och med hjälp av grannen Kenneth så fick jag dess levererade hem. Smidigt! De ser justa ut och borde duga för att få ihop en duglig lösning som går att åka med åtminstone någon säsong. Sen få vi se. Tack Lasse och Kenneth. Mer om detta senare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar