söndag 14 april 2013

Jakt på delar

Shopping dags.
Jag for till Värmland för att titta närmare på en ratt som var renoverad. Hem åkte jag med både ratt, ventilationsruta med helt lås, ett bättre blinkerglas och en ögla till säkerhetsbältet. Utöver att jag fick med mig några delar som jag saknade så fick jag se en riktigt fräsch P1800 som påminde en hel del om min egen, både i skick men även i utrustning. Inte helt original men smakfullt moderniserad. Jag fick också svar på några frågor om hur givarna skall sitta på motorn.
Det gav energi till fortsatt arbete. Tack Lasse!

Ratten är riktigt fräsch. Den behöver lite putsande men den är hel (renoverad) i bakeliten. Det kommer att bli ett lyft jämfört med den gamla.
Min gamla ratt har jag givit upp. Den går enligt mig inte att renovera utan att gjuta en ny kringla. Sprucken på alla håll och dessutom rostig ända in i märgen.
Jag har putsat upp ventilationsrutan. Den var i riktigt bra skick under skiten. Gummit var även det bättre än det jag hade. Rutramen får dock bli min gamla. Ny filtlist sitter redan på plats. Nu har jag allt för att kunna montera vänster dörr färdigt.

Nästa jakt på delar görs i Östergötland, efter ett tips från en bloggarkollega. Motortassar, vinkelkoppling till oljetrycksröret och kanske ett bärjärn till bakre kofångaren kommer förhoppningsvis på posten i veckan. Nu har jag varit i Värmland och sett hur tråget skall se ut. Kanske finns det sådana tråg i Östergötland? Det innebär att motor skall ur igen. Men det behövs nog ändå då jag inte har alla delar till växelspaksinfästningen. Det börjar bli mer och mer komplett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar