lördag 8 juni 2013

Bit för bit

Bitarna börjar falla på plats. Lådorna blir tomma en efter en. Ibland dyker det upp detaljer som man inte riktigt förstår var de skall sitta. Den här biten blev över. Hmm....? Sen vaknade jag mitt i natten. Ahaa! Den skall sitta på handbromsspaken. Där har jag sett sådana. Visst var det så.
Annars somnar jag mest till kopplingsscheman dessa dagar. Det sticker fram tåtar som är elakt kapade på några ställen. Bit för bit faller även detta på plats. Röd-vit till startmotor, grön och grön-brun till backljuskontakten på växellådan, vit till fördelaren, svart till overdriven. Måste handla lite kabel.
Inredningen har kompletterats med C-stolpens paneler. Det börjar likna en bil. Även ratt, växelspak, defrosterslangar, den sista mattbiten, gaspedalen och ett antal kabeländar har sats på plats. Det som saknas på panelen är indikatorlampan för overdriven. 
Nyckeln är på plats, prydd med klubbmärket. 

Gasreglaget är modifierat för att passa Motala-grenrören. Slaget på främre armen fick förlängas för att få fullt gaspådrag. Bakre fästet är ett hemmabygge som behöver snyggas till och målas. Det verkar dock fungera rent mekaniskt. 
Det som jag håller på med just nu är att klä om de övre panelerna på dörrsidorna. Inte helt enkelt men det kommer att bli bra när det är färdigt. Pilligt med ett lim som inte vill torka snabbt så får man klämma och spänna på ett ställe i taget. Klämmorna räckte inte till så att jag fick använda startkablarna i änden. 

I och med att man höjer ribban under tiden man håller på så beställde jag nya armstöd till båda dörrarna. Det var i stort sett det enda jag inte köpt nytt men när jag skulle monterade gamla så var de helt enkelt för dåliga. Inte ett fästhål helt och folien var amatörmässigt bytt så det syntes lång väg att de kommer att skämma en för övrigt nu ganska fräsch inredning. Sagt och gjort. Beställningen är gjord. Det var de dyraste bitarna men det gick inte att pruta på dessa. Det var dock leveranstid. Så de och några andra vitala delar blir hängande några veckor. Nu är uppstart bara några kablar och en kylarslang bort. Det är flera som hejjar friskt nu och en premiärtur kommer allt närmare. Nästan så att man själv börjar tro på besiktning i år.

Jag har rensat kofångarna från lister och preparerat för att de skall ta ett dock i Pärs strip-all bad. De är dock inte fräscha. Jag saknar dessutom de främre bärjärnen. Är det någon som har sådana liggande?
Nu skall jag ta några dagar ledigt. Elof får vila innan nästa leverans. Då jäklar skall vi ruska liv i liket. Det är 37 år sedan den var igång.

1 kommentar:

  1. Kul att läsa om din framsteg, nu är det nära Elof! Måste vara en väldigt speciell känsla att hålla på med de sista monteringsjobben innan start.

    SvaraRadera