söndag 18 maj 2014

Gummi på och motortrubbel.

Jag sliter med en ojämn gång och dåligt drag. Det är till och med så att jag börjar tvivla på att allt står rätt till i från grunden. Motorn går lugnt och fint på tomgång och på lågvarv. Den är fullt körbar om man tar det stilla och försiktigt. Vill man öka och ger gas så börjar det. Bludder, bludder.
Frugan jobbade sena skiftet i går så jag rev helt enkelt ner för att kolla grundinställningar. Sitter kammen fel? Allt stämmer. Timing, centrering i förhållande till tdc. Kammen sitter rätt. Mycket jobb för att få reda på det man visste. Nu kan man ta bort det felet i alla fall. Eftersom bilen beter sig likadant som den gjorde med de andra förgasarna så börjar jag misstänka tändningen. Vaccumet fungerar. Det är inställt på 10 grader utan vaccum och med vaccum blir det strax över 20 grader. Det jag dock inte har koll på är vad det blir med vikterna ända ut. Borde inte detta ge ytterligare några grader?
Jag passade även på att byta röret under vattenpumpen. Det läckte vid tätningsringen på grund av gravrost i tätningsläget.
Som ni märker så har jag även monterat gummi både framför och bakom bakhjulen. Jag kan inte säga att jag tycker att volvos stänkskydd är speciellt fina. De får sitta ett tag så får vi se om jag vänjer mig.
Fram så skall tanken på innerskärmar mogna till lite. Kanske inte är så dumt ändå. Det finns mycket skrymslen som både damm och vatten kan samlas i där.

Före:
Efter:
Döm själva.

Jag har även satt i skyddsplåten på höger dörr. Efter lite arbete med nya hål så blev det ganska bra. Listhållaren pekar dock lite snett. Den även kapas några mm. Det är ju en tidig dörr där det satt en annan skyddsplåt från början. 

4 kommentarer:

  1. hur har du monterat backventilen på Vacumslangen från vevhusventilationen ?
    har du både vaccum och cetrifugal regulering på fördelaren ?
    Krister

    SvaraRadera
  2. Är den lättstartat för övrigt? Fördelardrevet ligger inte en kugge fel på kamaxeln?
    Om du har en Bosch JC4 eller JFR4 hittade jag en uppgift om 26+/- 3 rader vid 4600 rpm - 4900 rpm i Elsystem, var det den uppgiften du sökte?

    SvaraRadera
  3. Christos i Uppsala är rätt man att reda ut det där, helt klart. Men Uppsala är en bit bort...Möjligen kan ett tel samtal till honom vara givande 018-50 35 85 och ge råd i nån riktning

    SvaraRadera
  4. Spikar bilen? För ett antal år sedan hade jag dubbla solex 45'or på en Amazon. Bästa gången på den fick jag när jag tog bort vacuumslangen till fördelaren, och ställde den på ca 5 grader. Misstänker att min fördelare var lite sliten så vikterna åkte ut för fort. Har du kollat så att accelerationspumparna på förgasarna ger tillräckligt? /Thomas

    SvaraRadera