tisdag 20 maj 2014

Tillfälligt besök i paradiset.

Jag tror jag kommit något på spåret när det gäller den ojämna gången. Med indata som jämn tomgång, lättstartad och hackar i övergången mellan lågvarv och mellanregister tog jag åter en tur in i lektyren innan kvällssömnen.
Jag körde dottern till tågstation på kvällen och bilen orkade knappt över berget. Tändstiften är nästan vita efter. Den måste vara för snålt ställd. Detta bekräftas i boken. Bara ett erkänna att man är orutinerad i ämnet. Jag petade i lågfartsmunstycken 50F6 istället för 55F8. Jojo 50F6 flödar bättre än 55F8. Ingen logisk ordning där inte. Nu börjar det hända grejjer. Inte perfekt. Men vilken skillnad! Lite bludder kvar i övergången låg/mellan men det kan nog gå att justera bort. Nu är den klart körbar. Riktigt roligt.
Däremot fick jag kvitto på att jag har ett annat problem.
Växellådan. Overdriven slirar. Kall fungerar den fint. Efter 5 kilometer börjar den slira. Efter en mil svara den inte alls. Minsta lilla gaspådrag så släpper det. Har fått tag i en annan låda i Linköping. Hämtas i helgen.
Problem nr 3: Den käkar fläktremmar. remskivan på generatorn ser inte fräsch ut. Det blir gummipulver i en rand på motorhuvens insida. Är det inte det ena så är det det andra.
Istället för att grotta ner mig i flera utmaningar så tog jag och frugan och roade oss en kväll med helt andra saker. Skaraborgs sportvagnsklubb anordnade ihop med Toveks bil och Audi Sverige en provkörningskväll med Audis värstingar. 13 monster stod till vårt förfogande i 2 timmar. undanmanöverprov, fullt ax och slalombana. De hade inte sparat på något. RS7, RS6, R8 V10, RS4, RS5, RSQ3, S4 mm. Troligen enda gången man får möjlighet att köra en R8.
Favoriten för kvällen var nog ändå RS6'an. Vilket vrid. Det kändes i magen.0 till 160 på några blinkningar. 
Roligast var nog ändå RS4'an. Häftigt tight i slalombanan, V8 muller och växlar vid 8000 vid fullt ax. Det finns dock ett men. Priset. Jag som tycker Elof börjar dra mycket stålar. Det får förbli en dröm (så länge)

1 kommentar:

  1. Leif, jag har lösningen för dig. Min A6 4,2 är till salu. http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_4_2_Avant_Quattro_53978079.htm?ca=11&w=1

    Kanske inte samma prestanda som R8an och RS4an...men den trycker på bra. Dessutom till lågpris. Den är väl omhändertagen. Bara att handla!

    SvaraRadera