söndag 15 juni 2014

Mer växellådsmekande

Inte mycket åkt i helgen. Istället blev det ytterligare ett växellådsskifte. Vid lite inspektion så syns det att den "nya" lådan redan alstrar en del spånor. Oljepluggen ser ut som en igelkott.
Jag synade även hastighetsmätaredrevet. Som jag misstänkte så är det olika i dessa lådor. Till vänster 16 kuggar på den "nya" lådan som troligen gått på 4:10 i bakaxeln. Till höger min som har 18 kuggar.
Med lite mekande så har jag satt ihop min gamla låda, den "nya" overdriven med min bakre strut som innehåller 18 kuggars hastighetsmätaredrev. Det innebär också att jag fått flytta pluggarna i framkant, bakljuskontakten och kulor med fjädrar till växelförarna som alla saknades på den andra lådan.
Efter en kort (ett par mil) provtur i kväll så verkar det fungera. Växlarna lirar som de skall, inget oljud och overdriven drar hela vägen.
Det blir en helt annan bil att åka i när OD'n fungerar.

2 kommentarer:

  1. Verkar som du fick till det! Grattis!
    Ja OD är en höjdare oavsett P1800, 164 eller...

    SvaraRadera
  2. Nu börjar du bli vass på att ta ur och sätta i lådan i P1800, eller hur? Dessutom snirklat dig förbi problem som olika bakre drivningar av hastighetsmätare mm

    Bra jobbat! Kul att det funkar nu!

    SvaraRadera