söndag 8 juni 2014

Växellådsbyte

Sagt och gjort. Nu skall det ske. Växellådan skall ur. Den skall bytas mot den jag hittade i Östergötland. Denna gången skall det nog gå att ta den underifrån.
På med Simple Minds i skivspelaren och kör igång. Isärtagningen gick utan större missöden. På ett par timmar var lådan på golvet.
Det var då som jag insåg att den "nya lådan" kanske inte var i det skick jag önskade. Den saknade fjädrar till växelförarlägena. Den saknade pluggarna i framkant. Dessa fick jag helt enkelt flytta över från den gamla lådan. Med hjälp av några lagom långa skruvar och ett bräckjärn så gick det bra.
Ihop med det i bara farten. Innan skivväxlaren spelat färdigt alla fem plattorna var allt ihop igen. Vid isärtagningen så hittade jag några av bultarna till kardanknutarna som var lite lösa. Låsblecken har sett sina bästa dagar. Jag hade dock några nya liggande. Så det blev en översyn och nya låsbleck.

När jag ändå hade farten uppe passade jag på att ta tag i kylvätskeläckaget. Jag tror det är för sjunde gången. Jag har varit fixerad vid det där förbaskade kylvätskeröret under vattenpumpen, Men nu formligen rann det ur bilen. Då såg jag att det kommer från skvallerhålet på vattenpumpen. Den pumpen var ny när jag monterade den. Den hade dock legat i säkert 30 år så speciellt ny var den väl inte.
När jag var och hälsade på Dan. Ni vet han med svetsen. Så hittade vi i hans hyllor en tätningssats till just vattenpump. Så passande. Jag hade ju en extra pump liggande sedan tidigare. Det blev ett snabbt byte. Gammal pump med "nya" packningar. Dessa packningar är väl troligen lika gamla så den förra pumpen men det var värt ett försök.
Provkörning på kvällen med blandat resultat. Kylvätskeläcket verkar vara borta. Växellådan däremot kunde varit bättre. Overdriven är det bra klipp i. Den fungerade på 1 och 2 mil utan slir. Växellådan är dock ingen höjdare. Trean faller ur. Fyran är trög att få i. Backen låste sig när jag skulle backa. Det sjunger dessutom lite från paketet. Det skulle kunna vara urtrampningslagret. Men varför?
Den läcker dessutom lite olja. Dock inte så mycket som den gamla.
Ska jag behöva ta ur paketet igen och flytta OD'n från denna låda och byta tillbaka till min gamla växellåda? Aldrig får man vara helt nöjd.
Och var är mina fälgar? De borde vara på väg nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar