tisdag 21 juni 2011

Huvgångjärn

Jag har sett några P1800 med knäckta huvar i framkant. Anledningen tror jag är ihoprostade gångjärn. Mina satt som berget. Det ena gick inte ens att få isär med värme och våld utan jag fick såga isär eländet. De finns dock inte att köpa vad jag vet så det fick bli en modifiering. Jag borrade upp hålen så lite det bara gick. Sedan svarvade jag till några pinnar i lagermetall. Änden blev en spårryttare så att det inte ser för illa ut.
Pinnen till höger är orginal. Ändarna skall putsas till. Sedan provmontering. Jag är ingen fena på att svarva men det glappar inte allt för mycket.
Provmonterat med ryttarna på plats.
Sprinten efter slipning.

Båda mina huvar var spräckta i infästningarna. Den första lagade jag och den slog sig i förstyvningsbalken runt fästena och krävde mycket riktning. Där efter blästrade jag sönder den. Jag skaffade då en ny av en kille i småland. Den var bättre men spräckt även den och även den lite skev. Den går dock att svetsa och rikta, tror jag. Jag återkommer till huvproblemen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar