söndag 19 juni 2011

Skärmarna återförenade

Tråkigt väder är tråkigt om man inte har pyssel i garaget. Jag är inne i ett stim just nu. Det är kul när bilen håller på att bli bil igen. Jag har lagt skärmarna på plats igen och det är många ställen som skall passa, skruvas och svetsas. Jag satte några skruvar i fram i plåtarna bakom fronten där de gamla punktsvetsarna suttit. Det var tur att jag inte svetsade direkt för en av förstärkningarna i bakkant hade blivit sned när jag svetsade ihop den, skruvarna bak passade inte så bra att springan mot dörren blev bra, så det blev till ta av igen. Snitta, svetsa rakt, måla och sedan tillbaka igen. Synd när det var målat och allt.
Dörrarna är hängda och justerade någorlunda. Jag fick göra några nya schims då de gamla inte räckte. Det fanns lite justermån för att få till dörrspringorna något sånär. De är inte bra orginal men man vill ju inte ha det sämre än så.
Nu passar det bättre. Innerskärmarna är på plats. Vansinnigt dum konstruktion att ha skruv med mutter bakom en plåt som är svetsad på plats.
När jag tog bort skärmarna så sågade jag snitt i A-stolpen och i plåten framför vindrutan med bågfilsblad för att få så fina snitt som möjligt. Det kändes rätt nu när det skall svetsas på plats. Jag maskerade och vid grundmålningen då det skall tennas efteråt.
I nederkant syns den lilla plåten som också är svetsad med några punktsvetsar i A-stolpen. De var urborrade och nu skall de brännas på plats igen. Här i bakkant stämde det bra. Det var sämre i framkant mellan frontplåt och huven. Bilen har visat sig vara smälld både bak och fram. För att kunna fortsätta finliret måste jag nu renovera huvgångjärnen då de varit helt ihoprostade och behöver nya stift. Huven måste vara med i fortsatt injustering. Jag har svetsat i bakkant i alla fall. Nu är det ingen återvändo. Orginalskarven visade sig ligga väldigt nära mitt snitt. Orginal ligger det något mer längs bilens riktning men med ungefär samma plats i framkant. Ni fattar va?

Jag började svetsa punktsvetsarna med MIG'en men det ville inte riktigt bränna igenom så det blev gassvets och massa klämmor för att få det tight.
Nu behövs huven för att komma vidare.

1 kommentar: