fredag 8 juli 2011

Baklucka

Kommentarerna om prylarna i lådan var värdefulla. det löste en del frågetecken. Jag får lägga ut fler bilder på prylar jag inte ännu har förstått vad jag skall ha till. Tack!

Jag har nu förberett lucka för finslip och lackering. Bakluckan var från början ganska fräsch. Det sprängde dock i dubbelplåten i bakkant och jag fick sprätta upp halva bredden och lägga i en ny falsad remsa . Så här såg utgångsmaterialet ut innan jag satte kapen i luckan.
På bilden nedan framgår vilken bit som är bytt (pennstrecket i svart). Snittet lade jag mellan första och andra vecket. Jag har nu spacklat lite småskavanker i svetsen och slipat någolunda jämnt. Det sista får jag ta efter att slipgrunden lagts. Då syns det förmodligen bättre.
Jag har också avlägsnat lite tjärpapp och ännu mera klister. Dessa pappbitar lossnar tydligen med åren, så det är limmat med både det ena, andra och kontaktklister.
Här är luckan återmonterad på prov. Slipad efter spackling på svetsen och dessutom mattad där ny papp skall monteras. Nästan redo för lack. I vänster kant ser ni att jag också lagt igen hålet för antennen. Den vill jag inte ha där. Det finns gott om osynliga varianter idag.
Nu är det dags för spackling och slipning av resten av bilen. Det känns riktigt kul. Jag beställde färg idag, Volvo 46, och nu känns det definitivt! Röd skall den bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar