fredag 1 juli 2011

Tanken

Lars, jag lovar att ta bort gummina till kardanfästet innan lackering. Jag borde tänkt på det innan.

Elof hade namnsdag i går. Det belönades med färg på tanken och värmepaketet. Tanken har skrapats från all alsfaltspapp och den är något illa tilltygad med bucklor. Den får dock duga så länge. Den visade sig dessutom läcka på ett par ställe så gassvetsen fick tas fram. Den har ju stått tom sedan 1977, inte att förglömma. Etsgrund i botten sedan epoxygrund efter svetsningen. Efter grundning så var det dags för blank svart.
Bränsleanslutningen var avdragen och dessutom svår att få loss. En ny anslutning hittade jag hos killen i småland som jag köpte huven av.
Värmepaketet slipat, rengjort och maskerat på de ställen färg inte skall in. Inre backspegeln är här grundad men behöver spacklas och snyggas till innan lack. Den saknar även fästkragen runt kulan. Detta är ett tydligt bevis på att det finns nackdelar med att köpa en bil i kartonger. Nu märks det vad som saknas.
Draget fick 2 lager hammarlack. Jag inbillar mig att det är mer utsatt och att hammarlacken inte är lika skör och ömtålig som acryllacken. Det flyter ut ganska fint.

Resultatet efter den svarta acryllacken. Värmepaketet blev jag mest nöjd med. Det kommer att förgylla motorutrymmet.
Tanken blev bra målad men lite rå yta under. Slarv i underarbetet. Det är dock i botten på bilen så det kommer att bli bra utan att vara shownivå.
Även växellådsbalken fick sig en omgång.  Där fann jag att jag saknar ytterligare en bit från köpet. Fästet för bakre gummikudden på växellådan.  
Mera komponenter att stoppa undan för montering lite senare när karossen fått färg. Hmm... Svart på bilen också kanske? Röd är annars väldigt fint, eller vit? Svårt...Jag drar till Kungälv i morgon Lördag för att samla inspiration bland alla andras P18. Vi ses kanske.

1 kommentar:

  1. The very first thing I did when starting my project was removing the gas tank,as it was leaking.I needed a safe garage!I used the 'POR 15 FUEL TANK REPAIR KIT'.There are plenty of others.I did however some extra cleaning by shaking it with some gravel chips first.The result was excellent!

    SvaraRadera