tisdag 5 juli 2011

Högerdörren

Jag blev efter ett tag uppmärksam på att det var olika tjocka rutor i de både dörrarna. Höger dörr hade en tjockare ruta och dessutom en plåt skruvad på insidan av dörren. Med lite hjälp identifierade jag höger dörr som en 61-63 dörr. Den var dock ganska fräsch i plåten bortsett från ytrost runt listhålen.
Jag jagade dock en 65-66 dörr för att få lika rutor och fick napp hos samma smålänning som jag köpte huven av. Den var inte billig men såg fräsch ut. Den var i alla fall komplett med rutor och hade dessutom hel lås på ventilationsrutan. En chansning.
När jag började demontera dörren så framgick ganska tydligt att denna dörr var rostig. Mycket rostig. När gummilisten lossades så fanns inget kvar under C-listen i botten. Jag kapade upp med ambition att göra en ny botten. Det var rost i flera lager.

Det som var mindre kul var att, från en tidigare reparation, var rosten i dörrspegeln bara inknackad och plastad med mycket plast. Ute på rosten.
Utsidan!
Och insidan. Vad tänkte dom på?
Jag tänkte att jag gör ett försök i alla fall. Botten kapades ur. Och en stor bit av spegeln ersattes av en ny bit.

Här botten klar för ditsvetsning. Stycket bakom var dock för dåligt att svetsa i så jag fick fortsätta bakåt.
Det slutade dock inte bra trots ganska många timmar på denna dörren. Spegeln slog sig så pass in i...så nu har jag gett upp. Jag har skurit ur hela insidan på 66'a dörren (det enda som var fräscht) och svetsat i den på 61'a dörren. Nu skall dörren provhängas och rutorna provmonteras innan finspacklingen drar igång.
66'a dörren är dock på väg till skroten och den vill jag inte se skymten av igen. Sicken skit!


2 kommentarer:

  1. Hejsan
    Det ser ut som om du har samma skick på dina dörrar som jag hade!
    Mycket hobby innan det blev dörr av dem igen;-)
    Ett tips. Det är samma plåtlister för gummilisterna som på amazonen. Tyvärr hittade jag inte dessa förrän jag hade knackat fram egna ur 0.5mm plåtremsor. Det ska ingen behöva göra mer.... jag tror det var Art nr: 676863. //P1800-61

    SvaraRadera
  2. Well,what can one say when discovering things like this.It's not all that fun.I know.

    SvaraRadera