fredag 30 augusti 2013

Fjorton tvåor

Fjorton tvåor är mitt rekord när det gäller bilbesiktning. Det har satt sina spår. I morgon är det nämligen dags. Rekordet sattes för många år sedan. Jag tror det var 1983 med min lätt modifierade Amazon. Man var ju inte direkt rutinerad på att bygga bil på den tiden. Det sitter dock i. Det känns som att gå på bolaget utan att ha åldern inne.
Inte för att man är någon Guru nu heller men lite mer övertänkt är det nog. Idag har dessutom Murphy varit med på senaste passet. Jag skulle bara lufta bromsarna lite till då det kändes lite svampigt. Sagt och gjort. Bromsarna blev dessutom riktigt bra. Nu skulle det bara ut och provas lite. Startar inte. Batteriet svagt. Det luktar dessutom bensin. Det rinner bensin. Spåra läcka. Bränslepumpen läcker. Det verkar komma från skarven till locket. Jag letade fram en annan pump som blivit liggande. Snabbt byte.
Inte ett liv. Den pumpen ville inte alls vara med. Typiskt så här kvällen innan. Isär med den första pumpen. Se över alla tätningar och ihop igen. Bättre blev det men den fuktar något lite. Nu går i alla fall Elof igen. Att skruva in i det sista känns dock inte bra. Ingen perfekt uppladdning direkt.
Klockan 9.00 i morgon gäller det dock. Wish me luck!

2 kommentarer:

  1. Det där känns igen, strul in i det sista innan eller under besiktning. Jag lyckades komma med min 164E-74 till besiktning med droppande insprutare som gjorde att besiktningsmannen fick bensin i huvudet. Då var han inte glad => körförbud. Men som vanligt hade jag skuffen full med reservdelar inkl en komplett uppsättning spridare i reserv så det var bara att mecka på bilprovnings parkering och visa upp igen, han var nog trots allt lite imponerad hur jag fick fram delar så snabbt...Sen vardet bra att köra vidare.
    Just nu åker du säkert och njuter med Elof klockan är över 9:00 lördag. Får man säga stort grattis? //Lennart

    SvaraRadera
  2. Nååå? Hur gick det på besiktningen?

    Vi är nyfikna...

    ..och du, Amazonen har ett riktigt fint stuk. Berätta gärna vad som hände med den sen. Gamla customs börjar "originalrenoveras" dom också. Läste om Bertil Wilhelmssons Vallåkra-amazon som fått nytt liv i 80-tals skepnad.

    SvaraRadera