lördag 31 augusti 2013

Spöket lever

Jag och besiktningar. Det är något där som inte funkar ihop. Det värsta som kunde hända, hände. Jag smög in på macken strax innan nio för att fylla lite bränsle. När jag skulle därifrån (i god tid före besiktning) så: Nje, nje, t, t, t, t. Ingen ork i batteriet. Hade åkt med ljuset på, som man skall. Ingen laddlampa lyser. Katastrof. Detta fick inte hända. Ringde frugan. Kom med startkablar! Elof smällde igång direkt. Vi provar att åka till stationen ändå för att se om det laddar lite så att det går att köra in. Väl på plats. Samma visa. Nje, nje, t,t,t. Ingen ork alls. Då ser jag! En kabel har lossat från generatorns baksida. Grön/brun. Det måste vara styrströmmen till laddningen. Det var dock så J..la varmt där mellan avgasrören så att sticka in handen för att sätta på kabeln gick inte. Det var bara att puttra hem med svansen mellan benen.
Väl hemma så rättades felet till ganska snabbt.
Rotorsaken kan vara att kabeln har varit i kortaste laget och att det dragit lite i den när motorn varit igång.
Jag förlängde kabeln.
Nu borde det fungera. Dagen är dock redan förstörd. Bara att dra täcket över huvudet och glömma.
Det känns dock något lite bättre att höra att fler haft problem på dessa spökstationer.
Vid ett tillfälle tog jag med hela avgasslangen från taket med ut ur hallen. Med hållare och allt. Gissa om de var glada då?

2 kommentarer:

  1. Filmen "Ghostbusters" kanske kan ge lite tips...
    Tråkigt att höra men det var ju ett enkelt fixat problem så då är det bara att hitta ny tid och kanske utnyttja "provkörning i samband med reparation". Nu är det nära Elof, det här fixar du!
    14 tvåor med Amazonen, hade 9 som mest med en 142:a på 80-talet så visste finns det fler spöken...
    Har du kommit ihåg att smörja filtveken under rotorn i fördelaren? Det glömde jag på 164:an med fördelar haveri och kugghaveri på kamaxeln som följd... Lätt att glömma när bilarna stått länge. Keep on fighting! // Lennart

    SvaraRadera
  2. Hade en Amazon i slutet på -80 som fick två (2) fullskrivna A-4 sidor. Och det mesta var rost. Men ung och stönig så fixades bilen innan körförbudet. Hade aldrig kommit på tanken idag att laga en så dålig bil. (Fast när jag tänker efter så står det en P1800 -61 och väntar. Där är det verkligen rostlagning.)

    SvaraRadera