söndag 18 augusti 2013

Nya problem

Efter en vecka på annan ort som lite slutkläm på semestern så var man tillbaka i garaget. Det borde vara nära besiktning nu.
Högra bältet är monterat. Ljuset är inställt. Åtminstone grovinställt. Ett annat problem jag avhjälpt är bakre motorkudden. Den jag satte dit var alldeles för mjuk så kardanen tog i tunneln i svackorna. En av modell "något grövre" monterades och nu ser det bättre ut.
Det har också varit en jakt på läckage. Jag hade visst glömt den lilla tätningsringen som skall sitta vid hastighetsmätarwiren. Tack för tipset. Det hjälpte dock inte helt. Det stora läckaget är mellan växellådan och OD'n.
Upptäckte också att bakljusen vill blinka ihop med blinkers när man har ljuset på. Det visade sig vara för välmålat mellan bakljusarmaturerna och karossen. Jag fick skava fram lite jordkontakt på båda sidorna. Nu är de med på riktigt.
En sista luftning av koppling och bromsar. Nu skall det ändå fungera. Vad nu då? Inga bromsar. Luftningen tog all bromsvätska och ingen ny åker ner i huvudcylindern. När jag tryckte ner vätska med hjälp av tryckluft gick det, dock lite för bra. Efter ett tag så låstes alla hjulen. Vätska gick in men inte ut. Fick traska hem och hämta nycklar för att lätta på trycket i bromssystemet för att kunna få hem Elof.
Huvudcylindern tar inte in vätska. Det skall vara 2 hål i botten på behållaren. Jag hade bara ett. Det lilla utjämningshålet var täppt. Jag fick svarva till en svetstråd ner till 0,5mm för att få till ett verktyg som hjälpte till att öppna detta hålet. När jag sedan skulle montera allt åter så klippte jag kanten på bakre tätningen. Så det blir till att handla en ny. Murphy var med och skruvade idag.
Här syns båda hålen.
Ett annat problem jag har är att förgasarna inte lirar riktigt. Motorn går riktigt rått. Fnyser och fräser. För att råda bot på detta så för man nog börja från grunden. Lära mer. Jag köpte en bok. How to power tune Dellorto carbs. Nu kommer man somna gott om kvällarna. Det är 16 inställningsmöjligheter i varje port. Nu känns det som att det inte är många av dessa 16 som står rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar