fredag 10 juni 2011

Bläster

Det sista stora jobbet jag gjorde sommaren 2010 var att blästra hela bilen och många av de övriga delarna. Ett jättejobb som tog alla ljusa timmarna det dygnet men det blir rent. Jag hyrde ett aggregat från en blästringsfirma. Inte billigt men det tar betydligt mer än med min lilla handjagare.

Det finns dock en baksida med att det blir rent. Det blir väldigt rent. Så rent att det blev nya hål i plåten. Notera bottensvällaren i nederkant. Bara att börja laga igen. Jag som tyckte det började bli lite tjatigt med plåtjobb. Det hann bli många nya hål.
Det känns ibland som om det inte är så många prylar på en gammal Volvo men när man lägger ut dom på golvet och dessutom måste blästra del för del. Det tog aldrig slut. Jo, det slutade med att sanden tog slut. Då var även dagsljuset slut, och krafterna.

Sedan var det bara att börja grunda. Dottern började medans jag hade sand kvar. Sedan var det till att måla tills färgen var slut. Det rostar fort efteråt. Färg på, omedelbart!
Även skärmar och allt annat löst fick färg på innan man fick krypa ner. Hagmans epoxygrund. När den var slut gick vi över till en slatt etsgrund som blivit över från förr.

En dyrköpt läxa, ett fenomen som jag borde vetat om, blev att jag lyckades blästra sönder huven. Ändå tog jag bara lite, lite på insidan och förstyvningsbalkarna. Det hjälpte inte. Grov sand och högt tryck skapar värme. Det slog sig så in i... Den som jag hade lagt ner så mycket tid på.

Vi får återkomma till den.

1 kommentar:

  1. I've sandblasted a few chassis,and as you say there's always places you missed to patch.But I guess it's better to discover them at this stage.Sometimes it is discouraging though,when you think you were done with it.

    SvaraRadera