söndag 24 juli 2011

Sisyfos

Har varit på en kort semesterresa några dagar och har därmed vilat från garagegöra lite grann. Vi tog dock en sväng förbi VP parts i Fristad och hämtade en framruta och stoppning till instrumentpanelen.

Lite mer slipande har det dock blivit. De senaste dagarna har jag koncentrerat mig på nederdelen. Det är många ytor som skall vara raka och släta på en bil som nästan helt saknar släta ytor.
Här bilen med botten upp. Allt så här långt slipat för hand med långslip.
Det är ett drygt arbete att få till en bra grund för lackering. Det känns som att man slipar och spacklar men man kommer ingen stans. Det finns alltid mer att rätta till. Just nu känns det som ett evighetsarbete ungefär som det som Sisyfos sysslade med. Ni vet killen som rullade sten uppför en kulle för att sedan får rulla upp den igen när den rullat ner.
Här linjen längs tröskellådan. Långa svepande drag med slipen men svårt att spackla rätt. Det blir långa drag.
Man märker när man sopar hur mycket man slipar bort av det man lägger på. Det är svårt att slipa men ännu svårare att spackla. Det märks att man är amatör.
Här är slipdamm efter en heldag i garaget.
Kribbe undrade om det dammar. Jo det gör det. Speciellt när man målar. Jag får ta lite i taget, då går det dock hyggligt. Målar man mycket så ser man inte ett skit efter ett tag och ögonfransarna klibbar ihop. Slipningen går rätt så bra då jag slipar allt manuellt med kloss och långbräda.

Jag gjorde även som Kribbe med BMW'n och beställde papper på bilen från riksarkivet. Det mest intressanta med min bil var att den har varit avställd sedan 1976. Endast tio år gammal blev den för dålig och ägaren gav upp. En ägare de första 6 åren sedan bytte den ägare nästan varje år tills den ställdes av redan -76. -81 köptes den av ägarinnan som sålde den till mig -06.
En annan kul händelse var att den råkat få samma reg.nr som en Honda CB125 ett tag och hade därmed 2 ägare samtidigt under en period.

1 kommentar:

  1. Bara tio år?? Vojne, vojne. Det låter som att de här bilarna inte heller försågs med nåt bra rostskydd då...precis som min BMW som bara hade nån tunn grå blaskig grundfärg pålagd inne i trösklarna etc. Kanske berodde det på att man inte räknade med att de ändå skulle hålla särskilt länge maskinellt? Vad vet jag...
    Den där snubben Sisyfos och jag har också en del gemensamt...haha! :)

    SvaraRadera