måndag 5 augusti 2013

Premiärturen

Nu är första resan gjord. Jag tog en liten tur till grannen och tillbaka. Och sedan en till. Visst är det en god känsla. Den känns bra och låter bra. Frugan filmade på allra första färden. Lite spännande var det. Förra gången den rullade var 1976!


Det är dock inte utan problem.
Hastighetsmätaren fungerar inte alls.
Varvräknaren visar fyra gånger det verkliga.
Det läcker i framkant på vattenpumpen även om det har minskat efter premiärfärden.
Motor har inte någon tomgång att tala om.
Den växlar mellan att gå på tre och fyra cylindrar.
Backen går inte att få in. Jag måste dessutom lyfta spaken för att få in ettan lätt.
Det läcker dessutom olja från overdrivelådan.

Mycket är det dock som visar sig fungera.
Bromsarna känns bra. Det knirrar knappt inget. Tempmätarna fungerar liksom även oljetrycksmätaren.

Jag får nog ta en tur till.

3 kommentarer:

  1. När jag lägger i backen på min 64:a så måste jag lyfta spaken , dra den åt vänster och sedan föra den framåt. Det finns en klack som den skall upp på för att den skall komma i.

    Mvh Lars Olsson

    SvaraRadera
  2. Stort grattis Elof! Måste vara en härlig känsla.

    Med vänlig hälsning Lennart "P1800ES-73"

    SvaraRadera
  3. Riktigt kul att du fått fart på den. Grattis! Bra jobbat! Mysko det där med hastighetsmätarvajern. Det brukar vara det korta medbringarstiftet som går av, inte själva vajern. Testa mätaren med en skruvdragare så den inte går för trögt. Dom kan torka ihop och kärva.
    beträffande läckage från OD-lådan. En P1800 kompis i Stavsjö hade läckage från OD-lådan där den är skarvad vid lamellen. Han skaffade i tillägg till originalpackningen även såna där planbrickor med en gummikant på insidan. Då blev det tätt. För du har väl inte glömt att montera den pyttelilla tätningen till hastighetsmätardrivningen? Den är lätt att missa.
    ..och så beställer du besiktningstid i Göteborg på måndag så kan du köra ned till VROM träffen. För hemfärd bokar du en ny tid på hemmaplan.

    SvaraRadera